یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

گروه ورزشی: لیلیان تورام 36 ساله سرانجام خداحافظی رسمی‌اش از دنیای فوتبال را اعلام کرد، هرچند مشکل قلبی او به اندازه‌ای که در ابتدا تصور می‌شد، حاد نبود.

 او پس از پایان قراردادش با بارسلونا، در آستانه پیوستن به پاری‌سن‌ژرمن قرار داشت، ولی در آزمایش‌های پزشکی مشخص شد قلب او بزرگتر از اندازه طبیعی است.

مرگ برادر بزرگتر لیلیان در زمین بسکتبال به دلیل ایست قلبی، احتمال موروثی بودن این بیماری را بیشتر کرد، ولی تورام در کنفرانس خبری‌اش در ورزشگاه پارک‌دپرنس گفت که این عارضه‌ای متفاوت است که به آن اندازه خطرناک نیست: «من این بیماری را ندارم و از این موضوع خوشحالم، ولی قلب من کمی بزرگ شده است.»ولی چرا در دوران حرفه‌ای 18 ساله تورام هرگز این مشکل آشکار نشده است. پروفسور ژرار سایان در این مورد می‌گوید: «این یک بیماری است که پیشرفتی تدریجی دارد و به علاوه شناسایی آن بسیار دشوار است.»

تورام اعتراف کرد که می‌خواسته به فوتبال ادامه دهد، ولی مسائل خانوادگی بیش از این بیماری در تصمیمش تأثیرگذار بوده است: «خانواده‌ام دوست داشتند که دیگر فوتبال بازی نکنم. نمی‌خواستم ریسک کنم و مایه رنجش کسانی که برایم عزیز هستند، بشوم.» تورام اضافه کرد: «دوست داشتم با پاری‌سن‌ژرمن قرارداد امضا کنم و نمی‌خواستم دوران فوتبالم اینگونه به پایان برسد. انتظار داشتم که تبدیل به پائولو مالدینی پاری‌سن‌ژرمن شوم، ولی این ممکن نشد.»

تورام با 142 بازی، رکورددار بازی در تیم ملی فرانسه است و عضو مهمی از تیمی بود که در
 جام جهانی 98 و یورو 2000 به قهرمانی رسید. او درباره این دوران گفت: «بهترین خاطره من از فوتبال، جام‌جهانی 98 است.»

برای مردم فرانسه، تورام یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تیم ملی  در سال‌های اخیر بود و همه او را با دو گل سرنوشت‌ساز در نیمه‌نهایی جام‌جهانی 98 مقابل کرواسی به یاد دارند. با این دو گل بود که تیم ژاکه توانست تیم بلاژویچ را شکست دهد تا در نهایت با برتری 3 بر صفر مقابل برزیل به قهرمانی جهان برسد. آخرین بازی ملی تورام به شکست 4 بر یک مقابل هلند در یورد 8002 بر می‌گردد و پس از این شکست، دومنک او را برای بازی مقابل ایتالیا نیمکت نشین کرد.

لیزارازو، همبازی او در تیم ملی فرانسه و مفسر فعلی رادیو RTL فرانسه می‌گوید: «او می‌تواند با افتخار خداحافظی کند، چرا که کارنامه عظیمی دارد. بازی در کنار او بسیار لذتبخش بود.

او در زمین جنگجویی بود که هرگز تسلیم نمی‌شد و در کنار آن انسانی فوق‌العاده بود. ولی فکر می‌کنم او به نقطه‌ای رسیده بود که بهتر بود خداحافظی می‌کرد.»

تورام همچنین سابقه بازی در باشگاه‌های موناکو، پارما، یوونتوس و بارسا را هم دارد. آرسن ونگر،‌ سرمربی آرسنال که اولین مربی تورام در موناکو محسوب می‌شد، درباره جدایی او می‌گوید: «برای من این لحظه‌ای غم‌انگیز است. او تمام‌نشدنی به نظر می‌رسید. با این حال این تصمیمی عاقلانه است.»

احتمال می‌رود که تورام در آینده نزدیک به عنوان یکی از مشاورین فدراسیون فوتبال فرانسه انتخاب شود. یکی از کرسی‌های هیأت‌رئیسه فدراسیون به ورزشکاران نخبه اختصاص دارد. این کرسی درحال حاضر در اختیار میشل پلاتینی است و با توجه به کناره‌گیری او در انتخابات ‌آتی در ماه دسامبر، پیش‌بینی می‌شود تورام جانشین او شود. تورام در این باره می‌گوید: «چند وقت پیش با رئیس فدراسیون در این مورد صحبت کردیم. این یک انتخابات است. اگر افتخار پذیرفته شدن را داشته باشم، فوق‌العاده خوشحال خواهم شد.»

کد خبر 59602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز